Viable armRange MusicGame
人間の可動域を考慮したVR音楽ゲーム
VR Music Game Considering Range of Arm Motion
2019
住友聡馬,杉浦裕太
Soma Sumitomo, Yuta Sugiura

[Reference /引用はこちら]
Souma Sumitomo, Yuta Sugiura. VR Music Game Considering Range of Arm Motion. The 2020 IEEE 2nd Global Conference on Life Sciences and Technologies (LifeTech 2020), IEEE, 59-62. [DOI]

VRを利用したエンタテインメントとして音楽ゲームがある。これは健康増進の目的としても期待されている。現状のVR音楽ゲームではシステム側がユーザに特定の動作を要求するので、その要求された動作をすることが困難なユーザにとっては不向きである。そこで本研究では人間の可動域に着目し、ゲーム性の変化無しにユーザ個人の腕の可動域に合った譜面を提供するVR音楽ゲームを開発した。譜面配置のインタフェースを球面にし、その半径や中心位置、使用範囲をカスタマイズできるようにすることで、腕の可動域を考慮した動作を要求する譜面を提供する。

Certain music games are played using VR for entertainment and to promote health. However, current VR music games require users to perform specific actions, so they are unsuitable for users who have difficulty performing such actions. Therefore, in this paper, we focused on the human arm’s range of motion and developed a VR music game that fits the range of motion of each user’s arm without any change in the game characteristics. The musical score layout interface in the music game is designed to be a sphere whose radius, center position, and usage surface can be customized to provide a musical score that considers the range of arm motion.