TataPixel
畳の異方性を活用したアンビエントディスプレイ
Ambient Display Utilizing Anisotropy of Tatami
2025
北村莉久*,山田憲司*,山本匠,杉浦裕太 (*共同筆頭著者)
Riku Kitamura*, Kenji Yamada*, Takumi Yamamoto, Yuta Sugiura (* these authors contributed equally)

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Riku Kitamura*, Kenji Yamada*, Takumi Yamamoto, and Yuta Sugiura. 2025. Ambient Display Utilizing Anisotropy of Tatami. In Nineteenth International Conference on Tangible, Embedded, and Embodied Interaction (TEI ’25), March 04–07, 2025, Bordeaux / Talence, France. ACM, New York, NY, USA, 15 pages. *these authors contributed equally

近年、液晶ディスプレイやプロジェクターなどのデジタルディスプレイにより、高解像度かつ高速な情報伝達が可能になっています。しかし、その人工的な外観は、自然環境や景観を損なうことがあります。一方で、情報を物理的な環境全体に転送するアンビエントディスプレイは、生活空間にシームレスに溶け込む能力が注目されています。本研究では、畳を使用した情報提示手法を提案することで、伝統的な日本和室と調和するアンビエントディスプレイの開発を目指します。視点や光源の位置に応じて反射特性が変化する畳の異方性を活用することで、様々な画像やアニメーションを表現することが可能です。本研究では、畳の色変化を色差を用いて定量的に評価しました。さらに、畳を使用した情報提示手法として、静的ディスプレイと動的ディスプレイの両方を作成しました。

Recently, digital displays such as liquid crystal displays and projectors have enabled high-resolution and high-speed information transmission. However, their artificial appearance can sometimes detract from natural environments and landscapes. In contrast, ambient displays, which transfer information to the entire physical environment, have gained attention for their ability to blend seamlessly into living spaces. This study aims to develop an ambient display that harmonizes with traditional Japanese tatami rooms by proposing an information presentation method using tatami mats. By leveraging the anisotropic properties of tatami, which change their reflective characteristics according to viewing angles and light source positions, various images and animations can be represented. We quantitatively evaluated the color change of tatami using color difference. Additionally, we created both static and dynamic displays as information presentation methods using tatami.