スマートフォンを用いた柔軟物に加わる力の計測手法
Enchant Your Soft Objects with a Mobile Phone
2012
ラウスザン,杉浦裕太,ファンケビン,稲見昌彦
Suzanne Low, Yuta Sugiura, Kevin Fan and Masahiko Inami
[Reference /引用はこちら]
Suzanne Low, Yuta Sugiura, Kevin Fan and Masahiko Inami, Cuddly: Enchant Your Soft Objects with a Mobile Phone, In Proc. Advances in Computer Entertainment 2013 (ACE ’13), Springer, 138-151, November 13-15, 2013, Boekelo, Netherlands. [DOI]
Cuddlyはスマートフォンアプリケーションである。柔軟物にスマートフォンを組み込むと押しつぶしたときの接触力の計測が可能である。本研究では、スマートに内蔵しているカメラとフラッシュを使って綿の密度を計測する。綿の密度に応じてフラッシュから発光された光が綿の素材に反射してカメラに返ってくる。密度が高くなるとカメラに到達しない光が多くなる。本手法により、特別なデバイスを購入することなく、市販の端末を使って柔軟物のインタフェース化が可能である。
Cuddly is a mobile phone application which will enchant soft objects to enhance human's interaction with the objects. Cuddly utilizes the mobile phone's camera and flash light (LED) to detect the surrounding brightness value captured by the camera. When one integrate Cuddly with a soft object and compresses the object, the brightness level captured by the camera will decrease. Utilizing the measurement change in brightness values, we can implement diverse entertainment applications using the different functions a mobile phone is embedded with, such as animation, sounds, light etc.